Tuesday 2 August 2011

PALESTIN - Perobohan Rumah Makin Pesat


Sebuah badan bantuan PBB mengatakan Israel telah meningkatkan penghancuran rumah warga Palestin di Tebing Barat yang diduduki sepanjang semester pertama tahun ini.

Badan Bantuan dan Pekerjaan (UNRWA) PBB, yang menyediakan bantuan untuk pelarian Palestin, mengatakan Selasa (2/8) bahawa Israel telah menghancurkan 356 struktur bangunan dalam enam bulan pertama tahun 2011, dibandingkan dengan 431 selama tahun 2010, AFP melaporkan.

"Penghancuran oleh Israel di Tebing Barat telah meningkat dalam keadaan yang membimbangkan," kata jurucakap UNRWA Chris Gunness.

Penghancuran yang dilakukan oleh Israel telah menyebabkan 700 orang jadi pelarian dalam enam bulan pertama tahun ini, dibandingkan dengan 594 di tahun lalu, badan tersebut menyatakan.

"Kebanyakan penghancuran mensasarkan perumahan milik suku Badwi," kata Gunness, menambahkan, "Dalam banyak kes, perintah pembongkaran telah dikeluarkan untuk hampir ke seluruh masyarakat, menyebabkan komuniti ini menghadapi bahaya nyata dari kehancuran total."

Penghancuran rumah terjadi di area yang luas, yang merupakan 60 peatus dari Tebing Barat dan berada di bawah kendali Israel sepenuhnya, menurut UNRWA.

"Ini bererti hampir mustahil bagi warga Palestin untuk memperoleh izin untuk melakukan pembangunan, sementara permukiman Israel menerima perlakuan istimewa dalam alokasi air dan tanah, dan persetujuan rancangan pembangunan," Gunness menjelaskan lebih lanjut.

Pegawait badan PBB itu telah mencatat bahawa penghancuran rumah Palestin tampaknya terkonsentrasi di daerah yang dipertimbangkan untuk "perluasan pemukiman."



No comments:

Post a Comment